Arašídy – nejsou ořechy, ale cenné luštěniny

arasidy

Málokdo ví, že plody podzemnice olejné, zvané arašídy nebo buráky, ve skutečnosti  nejsou ořechy – ale luštěnina. Mají vysokou kalorickou hodnotu, ale také množství nutričně bohatých látek.

Pozitivní účinky arašídů na naše tělo

Obsahují až 50 % „dobrého“ tuku a 25 % bílkovin. Dále 9 % vlákniny, množství minerálů (železo, vápník, hořčík, fosfor, draslík…), vitamínů (A, skupiny B, D, E), kyselinu listovou i nadějnou látku resveratrol, které se připisují cenné antioxidační účinky.

  • Působí jako prevence civilizačních chorob od rakoviny přes cukrovku až po kardiovaskulární potíže.
  • Rostlinný tuk z arašídů napomáhá trávení, vyprazdňování, zasytí a brání chuti na sladké. Svačinku s 15-20 g arašídů si tedy mohou dopřát i hubnoucí.
  • Normalizují hladinu cukru a „zlého“ cholesterolu v krvi, naopak doplňují ten „dobrý“.
  • Podporují bystrou mysl, zdravý spánek i nervový systém.
  • Pomůžou, když potřebujete dodat energii a nabrat svalovou hmotu.

Využití arašídů v kuchyni

Sypané arašídy jsou základem řady sladkých pečených receptů, skvěle chutnají i v ovocných salátech, k masu nebo v exotických pokrmech – například nudlích pad thai. Po opražení a rozemletí si z nich můžete připravit tzv. arašídové máslo, ideální pochoutku k pečivu, do omáček, dezertů i k čerstvému ovoci. Cenný je také arašídový olej, který se hodí do teplé i studené kuchyně.