Chia – drobná semínka s obří silou

chia

Chia (čti „čija“) jsou drobná bílá nebo černá semena šalvěje hispánské. Přezdívá se jim také „semena běžců“ nebo „jídlo válečníků“, protože jediná hrst dodá energii i na dálkový běh.

Pozitivní účinky chia na naše tělo

Obsahují až 30 % nejčistšího přírodního oleje, 5× víc vápníku než mléko, cenné omega-3 mastné kyseliny, vlákninu, kyselinu skořicovou, vitamíny a minerály (vápník, hořčík, železo, zinek, mangan) v ideálním poměru tak, že je naše tělo opravdu dokáže využít.

  • Tvorbou jemného gelu hydratují tělo „zevnitř“ a za pomoci antioxidantů bojují proti předčasnému stárnutí i civilizačním nemocem.
  • Prodlužují výdrž a zlepšují využití energie – „rozpínají se“ v žaludku a prodlužují tak metabolismus sacharidů až na několik hodin.
  • Potlačují záněty, zlepšují imunitu, pomáhají regeneraci po úrazech a ulevují při bolestech svalů a kloubů.
  • Podporují nervový systém, stabilizují krevní tlak a hladinu cukrů.
  • Díky cca 20% obsahu rostlinných proteinů pomáhají nabrat svaly.

Využití chia semínek v kuchyni

Chia semínka mají široké využití – můžeme jimi ozdobit saláty i dezerty, nebo nechat naklíčit jako řeřichu. Semínka namočená do vody až 12× zvětší svůj objem a vytváří jedinečný chia gel. Ten poslouží jako základ zdravého chia pudinku, k výrobě smoothie nebo do sushi. Chia také kralují sladkému i slanému pečení – 1 polévková lžíce nahradí celé vajíčko. Denní doporučená dávka jsou 2 lžíce.