Quinoa – zlato mezi obilím

quinoa

Quinoa (čti „kinoa“) je bílá, černá nebo červená obilovina původem z Jižní Ameriky. Naši předci objevili její úžasné vlastnosti už před více než 3 000 lety, a tak ji právem nazýváme „matkou obilí.“

Pozitivní účinky quinoi na naše tělo

Obsahuje až 23 % rostlinných bílkovin se zastoupením všech esenciálních aminokyselin, vitamíny B1, B2, C, E a kyselinu listovou, vlákninu a řadu minerálních látek (vápník, hořčík, mangan, železo, fosfor, draslík, zinek a další).

  • Vysokým obsahem vlákniny a antioxidantů bojuje proti rakovině tlustého střeva a dalším civilizačním nemocem.
  • Hořčík uvolňuje drobné cévy, a ulevuje tak například při migréně nebo menstruační bolesti.
  • Aminokyselina histidin podporuje správný vývoj kojenců a malých dětí, lysin zase ocení vegetariáni.
  • Díky jejímu skvělému složení s nízkým glykemickým indexem se hodí i při redukční dietě, pro celiaky, vegany, diabetiky i alergiky.

Využití quinoi v kuchyni

Quinou uvaříte stejně snadno jako rýži a využijete ji u všech chodů – od snídaně až po večeři. Hodí se jako skvělá příloha k masu i zelenině, k přípravě sladkých i slaných kaší, zahuštění polévek a omáček i do studených salátů. V obchodech najdete i quinoa vločky, skvělé třeba na přípravu snídaní. Semena quinoi můžete také rozdrtit na bezlepkovou mouku nebo nechat naklíčit. Stačí k tomu 2-3 hodinky času a sklenice vody!